Vitamín D je důležitý pro fungování celého těla – jak a z čeho ho doplnit?

8.12.2021

Působí protizánětlivě, reguluje procesy nervového systému, napomáhá prevenci vzniku vysokého tlaku a podílí se na dalších důležitých procesech. Jeho nedostatkem naopak vzniká celá řada zdravotních problémů. Přečtěte si, z čeho vitamín D získat a při jakých příznacích nedostatku zpozornět.

Vitamín D je důležitý pro fungování celého těla

Když se vitamín podílí na fungování celého těla 

Říkáme mu vitamín, ale ve skutečnosti se jedná o skupinu hned několika velmi podobných molekul, které mohou být přírodního původu i syntetické. Jejich nejvýznamnější část tvoří vitamíny D2 a D3 a jsou nezbytně důležité pro fungování celého těla. Co mají vše na starosti? 

  • Regulaci hladiny vápníku a fosfátů v krvi,
  • správné fungování hormonálního systému,
  • přispívání k ochraně kardiovaskulárního systému,
  • snížení buněčného růstu, který podporuje vznik rakoviny,
  • prevenci vzniku vysokého krevního tlaku,
  • regulaci procesů nervového systému a genů,
  • správnou funkci imunitního systému a podporu dobré nálady.

Při jeho nedostatku si zaděláváte na problém 

Nedostatek vitamínu D je často spojovaný s osteoporózou, srdečními chorobami, neplodností, obezitou, cukrovkou, psychickými potížemi, sníženou obranyschopností organismu a s autoimunitním onemocněním, jako je roztroušená skleróza. U dětí má jeho nízká hladina na svědomí křivici. 

Jaké jsou první varovné signály, kterými vám dává tělo najevo, že mu schází? Objeví se zvýšená únava a vyšší náchylnost k respiračním onemocněním, sníží se hladina vápníku v krvi, což vede k bolestem kostí a svalů, pomalejšímu hojení ran a vypadávání vlasů. Mohou se objevit i psychické obtíže a úzkosti a dlouhodobě snížená hladina vitamínu D může vést k rozvoji cukrovky a kardiovaskulárních onemocnění. 

Tučné ryby jsou výhra 

V potravě získáváme vitamín D z vajec, másla, jater a tučných ryb, jako jsou losos, treska, makrela a sardinky. Říká se mu ale také sluneční vitamín – tvoří se v pokožce už po 15 až 20 minutách, které strávíme na slunci. V podzimních a zimních měsících, kdy ubývá denního světla, je o to důležitější doplňovat ho i jinak. Jednou z možností jsou doplňky stravy v tabletách – rybí tuk, omega-3 mastné kyseliny nebo přímo vitamíny D3. Pro jeho správné vstřebávání je ale důležité dbát na dostatečný příjem tuků, ve kterých je vitamín D rozpustný. 

Tučné ryby jsou výhra

Jeho zvýšený příjem je důležitý především u těhotných a kojících žen a novorozenců. Ti se totiž rodí s chrupavkami, které se až postupem času mění v pevné kosti. K tomuto procesu je nutný právě i vitamín D spolu s fosforem a vápníkem. Doplňky stravy doporučujeme i veganům, kterým ve stravování chybí právě složky živočišného původu, které jsou jeho zdrojem. 

Předávkování vitamínem? Ano, je to možné. 

Zatímco u vitamínů rozpustných ve vodě předávkování praticky nehrozí, protože nadbytek tělo vyloučí močí, u vitamínů rozpustných v tucích se situace liší. Nadbytečné látky se ukládají do těla a při vysokém množství způsobují zdravotní potíže. Mohou se objevit nevolnosti, zvracení, závratě a v extrémních případech i poškození ledvin. 

Předávkování vitamínem? Ano, je to možné

Jaká je tedy doporučená dávka? Liší se v závislosti na mnoha faktorech, mezi které patří vstupní hladina vitamínu D v těle, index tělesné hmotnosti, podíl tukové tkáně a vystavení se slunečnímu záření. Evropské doporučení udává potřebnou denní dávku ve stravě nebo suplementaci u dospělých 15 mikrogramů za den, u dospělých v zimním období k doplnění vitaminu někteří odborníci raději doporučují 25 mikrogramů denně. Na trhu je mnoho doplňků stravy obsahujících vitamin D3, kdy se doporučuje užívání 1x denně a pouze pro starší 12 let. Pokud si nejste jistí správným dávkováním, konzultujte ho se svým praktickým lékařem. 

 

Hledáte nového praktického lékaře?
Vyberte si z poboček MOJE AMBULANCE a registrujte se u nás.

REGISTRACE