Prožijte léto ve zdraví: 5 tipů, jak podpořit organismus i náladu

26.7.2021

Těšíte se z dlouhých teplých dní a máte plno plánů? Léto láká k různým dobrodružstvím, ale je důležité myslet i na zdraví. Jak prožít slunečné dny v psychické a fyzické pohodě, abyste z nich mohli vytěžit co nejvíc?

Prožijte léto ve zdraví: 5 tipů, jak podpořit organismus i náladu

1. Vyhněte se ledovým nápojům

Patříte k těm, kteří milují osvěžující studené nápoje? Možná vás překvapíme, ale zrovna v horkých dnech to není nejlepší volba. Ledový nápoj vašemu tělu způsobí spíše šok a místo ochlazení dojde v organismu k prudkému zahřátí. Jak se tedy osvěžit zdravě? Nejlepší volbou je čistá voda pokojové teploty. Pokud vám není po chuti, provoňte ji lístky máty nebo meduňky a pro osvěžení přidejte klidně kousek citronu. Neuškodí ani sklenice minerální vody. Ta obohatí tělo o soli a jiné látky, které se z těla vytrácí pocením.

2. Alkoholu a kávě řekněte raději ne

Chápeme, že víno nebo pivo k letním večerům patří, ale zkuste je v horkých dnech omezit. Alkohol ve velkém množství odvodňuje organismus a také ho připravuje o minerální látky. Odvodňování způsobuje i káva. Tu v létě můžete nahradit třeba mírně vychlazeným zeleným čajem, který je bohatý na antioxidanty a tělo přirozeně ochlazuje. Myslete i na množství tekutin – doporučené denní množství pro dospělého člověka je 35 ml tekutin na 1 kg váhy. Pokud cvičíte, víc se potíte nebo je opravdu horký den, toto množství ještě navyšte.


Pro správnou hydrataci organismu pijte po menších množstvích během celého dne.



3. Jezte lehce stravitelné potraviny

Rádi si pochutnáte na špekáčku, klobáse nebo tučných sýrech? Zkuste to obměnit a přidejte na gril zeleninu. Společně s ovocem patří k nejlépe stravitelným jídlům. Hlavně ta, která obsahuje hodně vody. Zvolte třeba cuketu, špenát, okurku, zelené papriky, různé druhy salátu nebo rajče. Z řad ovoce jsou vynikající vodní meloun, jahody, borůvky a další bobuloviny. Tělo totiž ochlazují. Patří k nim i zmiňovaný zelený čaj, kvalitní ovčí a kozí sýry, tofu, lehké druhy masa, ryby nebo mořské řasy.

Dopřejte si v létě lehkou stravu a pozvěte na zeleninovou grilovačku i přátele
Dopřejte si v létě lehkou stravu a pozvěte na zeleninovou grilovačku i přátele.
 

4. Podpořte srdce a tenké střevo

Víte, že podle čínské medicíny je každé období spjato s určitými orgány? V létě je třeba dbát hlavně na zdraví srdce a tenkého střeva. Oba orgány nejlépe podpoříte pohybem –  léto je čas dovolených, posezení s přáteli a zábavy, proto si udělejte třeba výlet do přírody, na vodu a buďte co nejvíce venku. Pohyb je pro zdraví klíčový a prospěje to nejen fyzické kondici, ale i vaší náladě. Dejte si ale pozor na počasí a během velkých veder se pobytu venku raději vyhněte.
 


Věděli jste, že…
 podle čínské medicíny má hořká chuť přirozeně ochlazující účinky?



5. Předejděte problémům z horka

Nezapomeňte ani na pokrývku hlavy, a to zejména při ostrém slunci – předejdete tak úžehu, který může způsobit malátnost, bolesti hlavy, únavu i horečku. Podobnými příznaky se projevuje úpal – tomu se však nejlépe vyhnete mírným ochlazováním organismu a správným pitným režimem. Pozor ale na vodu v cestovatelských destinacích! Zažívací potíže by vám mohly volné dny nepříjemně narušit. Zvolte raději balenou vodu a při různých pokrmech dbejte na jejich důslednou přípravu. V každém případě si s sebou nezapomeňte přibalit cestovní lékárničku.

 

Pomohly vám naše tipy? Nebo jsme na něco zapomněli? Napište nám do komentářů na Facebook, jak se v létě o sebe staráte vy a podělte se o své zkušenosti.

REGISTRACE