Digitalizace zdravotnictví: jak funguje eNeschopenka?

27.7.2020

Elektronické neschopenky jsou tu s námi už tři měsíce. Prošly si vrtkavým startem, ale čím dál víc se ukazuje, že jejich zavedení mělo smysl

eNeschopenka

Kromě zjednodušení pro lékaře, zaměstnance i zaměstnavatele totiž mají eNeschopenky obrovskou výhodu, se kterou zřejmě nikdo nepočítal – usnadňují lékařům boj s pandemií nového koronaviru.

Co se s příchodem eNeschopenek změnilo?

  • Domů si odnesete už jenom jeden papír.
  • Šéfovi stačí zavolat, nebo napsat e-mail.
  • Zaměstnavatel má díky ePortálu České správy sociálního zabezpečení kompletní přehled o zdravotním stavu svých zaměstnanců během pracovní neschopnosti.
  • Pokud budete na neschopence déle než 14 dní, nemusíte žádat o výplatu nemocenského.

Místo pěti papírů jeden

Nové neschopenky mají místo původních pěti jenom tři části:

  • I. díl – Hlášení ošetřujícího lékaře o vzniku dočasné pracovní neschopnosti
  • II. díl – Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce
  • III. díl – Hlášení ošetřujícího lékaře o ukončení dočasné pracovní neschopnosti

Pro vás je ale důležitý jen jeden – Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce – který dostanete od lékaře. Díky novému systému nemusíte průkaz nikam nosit, slouží totiž především vám. Najdete na něm termíny dalších kontrol, údaje o trvání neschopenky, adresu, na které se máte pohybovat, i informace o určených vycházkách. Průkaz mějte neustále po ruce i pro případ toho, že vás přijde zkontrolovat sociální správa.

eNeschopenka

Veškeré informace se od lékaře k zaměstnavateli dostanou přes ePortál ČSSZ.

Proces i kontrola jsou jednodušší a přehlednější

Díky eNeschopence starosti ubyly nejen vám, ale i lékařům. Když zadají do systému vaše rodné číslo, automaticky se jim zobrazí další osobní údaje včetně seznamu vašich aktuálních zaměstnavatelů. Proto stačí doplnit jen diagnózu, datum vzniku dočasné pracovní neschopnosti a případně i další informace, které ovlivňují výši nemocenského.

Jakmile lékař vyplní první díl neschopenky, elektronicky ho odešle okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ) a informace se dostane i k vašemu zaměstnavateli. I přesto ale máte povinnost zaměstnavatele o své pracovní neschopnosti informovat, a to co nejdříve. Pokud to váš zaměstnavatel nevyžaduje jinak, stačí mu zavolat, nebo napsat e-mail. Stejným způsobem se postupuje i při ukončení dočasné neschopnosti.

Podnikatelé mají o povinnost navíc

Ulehčení administrativy platí i pro osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), ale přesto mají o jednu povinnost více. Po ukončení dočasné pracovní neschopnosti vyplní hlášení o ukončení, které následně osobně, elektronicky nebo poštou podají OSSZ.

TIP: Odpovědi na nejčastější otázky spojené s eNeschopenkami najdete také na přehledném webu České správy sociálního zabezpečení.

Elektronická neschopenka pomáhá i při pandemii

Výhody eNeschopenky se objevují hlavně v posledním měsíci. Vypisovat neschopenky kvůli koronavirové pandemii začali lékaři napříč celou republikou už v polovině března, kdy vláda nařídila karanténu všem lidem vracejícím se z rizikových oblastí. Od té doby se začal virus šířit i komunitně, proto nyní eNeschopenky fungují také pro osoby, kterým domácí karanténu určí praktický lékař na základě jejich symptomů.

Celkem za měsíc březen vydali lékaři přes 323 tisíc neschopenek, z toho více než 32 tisíc tvoří právě karantény. Elektronické vyřizování karantény a neschopenek proto výrazně pomáhá při zmírňování rozsahů pandemie, a to i protože řada praktických lékařů nemá dostatek ochranných pomůcek potřebných k vyšetření pacientů.

ZAJÍMAVOST: Síť praktických lékařů MOJE AMBULANCE za měsíc březen vydala celkem 7 772 neschopenek. Toto číslo je více jak trojnásobné oproti měsíci březnu roce 2019, kdy bylo vydáno celkem 2 706 neschopenek.