Rozhovor s MUDr. Markem Potyszem, předsedou představenstva MA

14.4.2008

Přinášíme v nekrácené formě rozhovor redaktora Hospodářských novin s Dr. Potyszem o budování sítě MOJE AMBULANCE...

Marek Potysz: Naučím lékaře pracovat

Před necelým rokem začal bývalý hlavní mozek Chrenkova impéria Agel Marek Potysz na vlastní pěst skupovat ordinace praktických lékařů. Chce z nich vytvořit sdružené praxe, kde bude několik praktiků ordinovat pod jednou střechou a kde vždy aspoň jeden lékař bude k dispozici pro pacienty 12 hodin denně. Zatím má čtyři ordinace: v Ostravě, Brně a Olomouci. "Celkem jich chceme otevřít třicet po celé republice," prozrazuje Potysz své plány v rozhovoru pro HN.

HN: Svou síť ordinací praktických lékařů budujete skoro rok. Proč jste se vlastně pustil do oboru, který patří i podle samotných lékařů mezi ty nejpodhodnocenější?

Deset let jsem se zabýval nemocnicemi a viděl, že služby poskytované na úrovni praktických lékařů jsou mizivé a nejdou vůbec s dobou. Praktici jako by usnuli na začátku devadesátých let a v klidečku si hověli ve svých ordinacích od 7 do 12 hodin dopoledne, a to ještě ne každý den a ne celé čtyři hodiny. Druhým důvodem je to, že praktici jsou téměř ze sta procent privátní subjekty, a tak se nemusím přetahovat s politiky o to, jestli soukromé podnikání ve zdravotnictví je vhodné, nebo ne. V nemocnicích to za vlády ČSSD bylo dost ostré.

HN: Máte zatím ordinace praktiků v Olomouci, Brně a Ostravě. Teď se chystáte i do českých měst, jako je Praha nebo Mladá Boleslav. Kolik chcete nakoupit ordinací?

Do podzimu tohoto roku jich chceme koupit deset, celkem chceme otevřít 30 ordinací po celé republice. Zájem pacientů je zatím veliký.

HN: Na jaké problémy při budování sítě ordinací nejvíce narážíte?

Na strnulost lékařského prostředí a mentální nepřipravenost lékařů, komor a jiných spolků na reklamu. Přitom již více než 10 let jsou různou formou motivováni farmaprůmyslem, dealeři jim nosí vše od tužek přes tašky až po zahraniční dovolené. V televizi koukají na reklamu na léky, na billboardech vidí reklamy zdravotních pojišťoven. A když jsou sami vystaveni reklamnímu tlaku konkurence, tak volají po etice, nevěřícně kroutí hlavami a vykřikují, aby to "někdo" zakázal.

HN: Nemají ale pravdu? Vy sice normálně reklamu využíváte, ale někteří lékaři ze severní a střední Moravy to berou jako nekalou soutěž, protože jim etický kodex lékařské komory reklamu zakazuje...

Zdravotnická zařízení ale už dnes reklamu provozují: oční kliniky, plastické chirurgie nebo lázně. Reklama k dnešnímu životu patří.

HN: Čím se vlastně snažíte přetahovat pacienty od konkurence?

Řadou výhod. Ordinujeme od 7 do 19 hodin. Pacient se může objednat na dobu, která mu vyhovuje. Pokud chce přijít ke stejnému lékaři, pak má samozřejmě i tuto možnost. Pro komunikaci s ambulancí může pacient využít například e-mail nebo SMS.

HN: Dlouho jste budoval Chrenkův Agel a udělal z něj největší zdravotní řetězec ve střední Evropě. Teď dostal Agel svou pojišťovnu. Už jste s ním uzavřel smlouvy?

Uzavíráme smlouvy se všemi, i s Agelem. Zatím Agel nemá klienty a je pro nás tedy nezajímavý.

HN: Opravdu? Nabízí se možnost, že vybudujete "Moji ambulanci" a pak ji prodáte Tomáši Chrenkovi...

S Tomášem Chrenkem máme na určité věci rozdílné názory. Respektujeme se a nelezeme si do zelí. Já už nechci dělat nemocnice.